Galerie Uffizi versus Jean-Paul Gaultier a další novinky

Minulý týden se zdánlivě poklidné umělecké vlny hýbaly především v zahraničí. V nizozemské sbírce Triton se objevil ztracený obraz Fernanda Légera, v Londýně si na veletrhu můžete pořídit dinosauří kostru, florentská galerie Uffizi žaluje francouzského návrháře Jeana-Paula Gaultiera, a když jsme u té Francie, v Paříži za pár dní začíná dlouho očekávaný veletrh Paris+, který má na svědomí nejvýznamnější světový veletrh Art Basel.

Galerie Uffizi žaluje Jeana-Paula Gaultiera
Návrháři Jeanu-Paulu Gaultierovi přistála na stole žaloba od florentské galerie Uffizi. Týká se letošní kolekce „Le Musée“, pro kterou Gaultier využil mimo jiné i potisk reprodukce Botticelliho Zrození Venuše právě ze sbírek Uffizi. Autorská práva tohoto renesančního malíře už sice dávno vypršela, v Itálii však spadají pod kulturní dědictví, jehož komerční užití vyžaduje speciální licenci. Muzeum na to šlo nejprve po dobrém a návrháři zaslalo upozornění se žádostí vyjednání podmínek užití díla či případné pozastavení prodeje kolekce, Gaultier ale výzvu ignoroval.

Znovunalezený Fernand Léger
Po sto letech byla nalezena malba ze série Kouř nad střechami Fernanda Légera, která přitom nikdy nebyla tak úplně ztracená. Objevila se totiž na zadní straně jiného obrazu s motivem Dne dobytí Bastily, který Léger vytvořil jen o pár měsíců později. Malbu malíř ještě za svého života věnoval jako svatební dar svému příteli Marcu Duchene, který zemřel během první světové války. Jeho rodina pak ze žalu nechtěla na obraz koukat, a tak zůstal skrytý v jejich soukromé sbírce. Tam byl až do roku 1999, kdy dílo Duchenovi potomci prodali do nizozemské sbírky Triton, jejíž součástí je dodnes. A do sbírky nyní patří i druhá strana obrazu.

Dinosauři na Frieze
Ještě do neděle probíhá v Londýně veletrh Frieze Masters, na kterém najdete skutečná mistrovská díla od egyptských sarkofágů až po velikány 20. století. A mezi velikány vlastně patří i jeden z nejkomentovanějších artefaktů, kostra Camptosaura žijícího před 154 miliony let, kterou vystavuje galerie Davida Aarona. A očekávání jsou vysoká, o pravěké fosilie je na trhu vzrůstající zájem. V roce 2020 byla třeba vydražena kostra slavného Tyrannosaura rex označovaného jménem Stan za rekordních 31,8 milionu dolarů.

Začíná Paris+
Za pár dní začíná první ročník nového pařížského veletrhu pod křídly Art Basel, který dostal název Paris+. Kromě desítek etablovaných světových galerií včetně Gagosian, Hauser & Wirth nebo Perrotin se v Paříži představí i celý „emerging“ sektor s mladšími galeriemi s velkým potenciálem. Až budete unaveni z pomalé chůze po Grand Palais Éphémère, čeká na vás i bohatý doprovodný program. A umění zaplaví i další místa francouzské metropole – Tuilerijské zahrady hostí výstavu velkoformátových uměleckých děl, v muzeu Eugène Delacroix najdete sochy Thaddeuse Mosleyho a na náměstí Vendôme se chystá instalace Alicje Kwade.

J&T Banka Art Report: Češi a NFT
Zmínek o NFT najdete v médiích za poslední dva roky nespočet, ostatně i v tomto pravidelném přehledu novinek ze světa umění o nich čtete poměrně pravidelně. Jak se ale k tomuto novému uměleckému médiu staví čeští sběratelé a další hráči na trhu s uměním? Ve dvou slovech: celkem vlažně. Povědomí o NFT je celkem vysoké, slyšela o něm minimálně polovina všech dotazovaných skupin v rámci průzkumu J&T Banka Art Report. Mezi sběrateli a vlastníky umění ovšem panuje nezájem o jeho koupi – 59 % z nich takovou akvizici neplánuje a 27 % ještě vyčkává, jak se trh s NFT vyvine. Jen 14 % respondentů z řad sběratelů a vlastníků umění o koupi NFT uvažuje, nebo ho už dokonce nakoupilo. Tomu odpovídá i názor odborníků; 42 % z nich se domnívá, že NFT představuje pouze trend a nejedná se o zajímavé médium. Ještě skeptičtěji se k problematice staví prodejci umění, ke koupi ho klientům doporučuje jen 7 % dotazovaných obchodníků. Potvrzuje se tak dojem mnohých z nás, že NFT patří spíš do světa kryptoměn než umění, jakkoliv se tyto dva světy mohou někdy potkat.
Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art

Předcházející článek

Nákupy světových sběratelů a české umění v Centre Pompidou

Následující článek

Sýkorův rekord a Mondrian vzhůru nohama