Letošní laureáti CJCH a nová platforma pro frakční vlastnictví

Po sérii žebříčků loňského aukčního trhu u nás i ve světě se vracím ke klasickým přehledům novinek tak, jak je znáte. A stihlo se toho dost: Cena Jindřicha Chalupeckého (CJCH) ohlásila skupinu letošních laureátů, princ Václav z Lichtenštejna spouští novou platformu zaměřenou na frakční vlastnictví údajně ikonických uměleckých děl, UNESCO bojuje proti obchodu s uměním ukradeným na Ukrajině a slavný skotský malíř Peter Doig získal od soudu tučné odškodnění za to, že se musel soudit o pravost svého díla.

Cena Jindřicha Chalupeckého zná letošní laureáty
Společnost Jindřicha Chalupeckého tento týden zveřejnila jména letošních laureátů stejnojmenné ceny, kterou uděluje. Stejně jako v předchozích letech už ze skupiny finalistů nebude vybírat jednoho vítězného a všichni vybraní umělci se tímto stávají držiteli ocenění. Jsou jimi intermediální umělec Kryštof Brůha, fotografka Lenka Glisníková, multimediální umělkyně Petra Janda, malířka Gabriela Těthalová a umělecké uskupení Stony Tellers.

Nová platforma slibuje frakční vlastnictví ikonických děl
Do světa frakčního vlastnictví umění zřejmě vstupuje nový hráč. Firma Artex MTF AG, jejímž spoluzakladatelem je podle všeho i princ Václav z Lichtenštejna, spustila platformu, ve které investoři mohou obchodovat s podíly na uměleckých dílech. (Pozor, nezaměnit s českým Artexem, firmou zabývající se přepravou uměleckých děl a provozující profesionální depozitář umění.)
Frakční vlastnictví už v umění není žádnou novinkou, na zahraničním trhu operuje už nespočet podobných platforem. U nás si třeba na Portu v září mohli investoři nakoupit svůj kousek Toyen. Artex MTF AG na webu plném Vincentů van Goghů a Leonardů na Vinci slibuje obchod s podíly ikonických uměleckých děl. První dílo, které by mělo být v nabídce během prvního pololetí tohoto roku, ale ještě zveřejněno nebylo.

UNESCO školí evropské státy, jak odhalit umění ukradené na Ukrajině
Válka se propisuje do mnoha oblastí života a jedním z „oblíbených“ cílů je i kultura. Ta je jedním ze základních stavebních kamenů národa a agresoři si to velmi dobře uvědomují. Válka na Ukrajině není výjimkou a podle posledních informací již bylo z jejích kulturních institucí ukradeno na 15 tisíc uměleckých děl, která se dříve nebo později mohou objevit na evropském trhu. Tento týden proto proběhlo v polské Varšavě třídenní školení pod hlavičkou UNESCO, určené zástupcům Polska, Maďarska, Slovenska, Rumunska, Moldávie i samotné Ukrajiny, aby uměli tato díla nejen rozpoznat, ale hlavně aby uměli v takové situaci zasáhnout.

Peter Doig vyhrál podivnou soudní bitvu
Skotský malíř Peter Doig, jeden z nejdražších žijících autorů, konečně vyhrál podivnou soudní bitvu v New Yorku. Vězeňský dozorce z Ontaria totiž tvrdil, že od mladého Doiga koupil obraz v 70. letech, kdy si měl odpykávat trest právě v kanadské věznici. Doig samozřejmě odmítá nejenom svoji údajnou utajenou kriminální minulost, ale i autorství zmíněného díla. A tak ho dozorce a galerista, přes kterého měl v plánu tuto krajinomalbu prodat, zažalovali. Soud dal Doigovi za pravdu už v roce 2016 a teď mu přiznal i odškodnění ve výši 2,5 milionu dolarů. Malíř je má v plánu věnovat na podporu umělecké tvorby ve vězení.

Španělský sběratel falšoval Muncha
Na závěr ještě jeden příspěvek z mé oblíbené kategorie „art crime“. Španělský sběratel Guillermo Chamorro míří k soudu za obchod s padělky Edvarda Muncha nebo Roye Lichtensteina. Na případ upozornil rakouský sběratel, který měl v roce 2019 zakoupit litografii španělského sochaře Eduarda Chillidy a zjistit, že se jedná o padělek. To postupně vedlo k identifikaci dalších padělků Chillidy a dalších autorů včetně těch nejzvučnějších jmen. Aktuálně musí Chamorro vysvětlovat na 15 padělků.
Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art

Předcházející článek

10 nejdražších obrazů na globálním trhu 2022

Následující článek

Umělá inteligence určuje autorství děl