Miliardový dárek pro Francouze a londýnští voyeuři

První únorové novinky se nesou v duchu francouzského impresionismu. Jednu krásnou malbu z tohoto ceněného období Francie právě obdržela jako štědrý dárek od koncernu LVMH, jinou jim z muzea v Nancy ukradl ukrajinský obchodník s uměním. Zprávy samozřejmě přináším i z jiných koutů světa, od New Yorku přes Londýn až do Česka.

Miliardový dárek od LVMH
Francouzští občané mají důvod k radosti. Do majetku státu se nyní dostalo významné impresionistické dílo – Veslař s cylindrem francouzského malíře Gustava Caillebotta ze 70. let 19. století. Státu ho daroval koncern LVMH, za nímž stojí Bernard Arnault, mimo jiné jeden z nejvýznamnějších evropských sběratelů umění (a podle Bloombergu i aktuálně nejbohatší muž světa). Veslaře s cylindrem koupil přímo od malířových potomků za 43 milionů eur, tedy více než 1 miliardu korun.

Tate versus sousedé
Obyvatelé Neo Bankside, luxusního bytového domu v bezprostřední blízkosti londýnské Tate Modern, se konečně dočkali příznivého rozsudku v soudní bitvě proti svému galerijnímu sousedovi. Po rozšíření této významné kulturní instituce o budovu Blavatnik totiž návštěvníci mají možnost panoramatického výhledu nejen na Londýn, ale i do domácností přilehlého Neo Bankside. Soudy se táhnou už od roku 2017. Dosavadní rozsudky padaly v neprospěch majitelů bytů, dost možná z obavy o uzmutí veřejného pohledu na město nad Temží oproti prospěchu skupině movitých sousedů. Aktuální rozsudek ale hovoří jasně, jedná se o učebnicové porušení sousedských práv a rady předchozích soudců, aby si obyvatelé zatáhli závěsy, jejich práva opravdu nenarovnají.

Nová socha Anishe Kapoora v NY
V New Yorku byla konečně umístěna socha slavného britského umělce indického původu Anishe Kapoora. Jedná se o menší verzi jeho populárního díla Cloud Gate, které dobře znají návštěvníci Chicaga. Manhattanská varianta je součástí budovy známé jako Jenga, za níž stojí hvězdné architektonické studio Herzog & de Meuron a ze všech úhlů ji mohou spatřit pouze její obyvatelé. Mezi ně mimochodem patří i sám Kapoor, který tam v roce 2016 měl koupit byt.
Zajímají-li vás čísla, tak tento objekt ve tvaru fazole se zrcadlovým povrchem měří kolem 6 metrů, váží asi 40 tun, stát měl 8–10 milionů dolarů a práce na něm trvaly čtyři roky. Instalace se ale významně zdržovala mimo jiné kvůli proticovidovým cestovním restrikcím, které zdržely v Británii specializované pracovníky.

Ukrajinský obchodník s uměním ukradl Signaca
Ukrajinský obchodník s uměním Vadym Huzhva má před sebou pět let ve francouzském vězení za organizaci krádeže malby Paula Signaca Le Port de La Rochelle z roku 1915. Ta v roce 2018 záhadně zmizela z Musée de Beaux-Arts v severofrancouzském Nancy. Následně se ukázalo, že za zmizením stojí tři muži, kteří malbu jednoduše vyřízli z rámu, srolovali a pronesli pod kabátem.
Po roce se malba objevila v Kyjevě, bizarně ve skříni muže obviněného v údajně nesouvisejícím případu vraždy. Stopy vedly až k Huzhvovi, který zrovna v tu dobu seděl ve vězení za krádež jiné malby Augusta Renoira. Dobře míněná rada na závěr: až budete příště nakupovat francouzské impresionisty, přečtěte si pořádně vizitku prodejce. A možná i jeho trestní rejstřík.

Zemřel Jiří Šetlík
Ve věku 93 let zemřel Jiří Šetlík, jedna z nejvýznamnějších postav české kunsthistorie 20. století. Než do jeho kariéry zasáhla normalizace, vedl Sbírku moderního umění Národní galerie v Praze, přednášel na pražské AVU, byl šéfredaktorem časopisu Výtvarná práce a mezi lety 1968 a 1970 i ředitelem Uměleckoprůmyslového muzea. V něm působil i následující dekády, ředitelské křeslo ale vyměnil za montérky: jako svatební technik rekonstruoval památkové objekty a depozitáře.

Po revoluci stál za založením Společnosti Jindřicha Chalupeckého a byl dlouholetým předsedou stejnojmenné ceny, učil a byl prorektorem na pražské UMPRUM nebo vedl katedru dějin umění a architektury liberecké univerzity. Ve výčtu Šetlíkových aktivit a zásluh bych mohla pokračovat ještě dlouho. Svůj čas ale raději než mým slovům věnujte těm Šetlíkovým: pro Paměť národa totiž natočil cennou zpověď z dob normalizace.
Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art

Předcházející článek

Umělá inteligence určuje autorství děl

Následující článek

Mladé umění v Alšovce a zkopírovaný design na AliExpressu