Podivný spot v Národní galerii a rekordní Mária Bartuszová

Tento týden se podíváme na české i zahraniční aukce, pohoršíme se nad prapodivným reklamním spotem, který se natáčel v Národní galerii, aniž by o tom měli její zástupci tušení, ale i na dvě výstavy napříč Českou republikou. Pusťme se rovnou do toho: co by vám tento týden nemělo utéct ze světa umění?

Vodafone natočil ve Veletržním paláci spot bez vědomí NGP
Když šéfredaktor časopisu Art+Antiques Tomáš Klička sdílel na svém profilu reklamní spot na Vodafone, který se evidentně natáčel ve Veletržním paláci a jehož součástí byl posměch současnému umění (které ještě navíc autoři reklamy nesprávně označili za „moderní“), vypadalo to, že se snad Národní galerie zaprodala hluboko pod svou úroveň. Ukázalo se ale, že celý spot vznikl zcela bez vědomí zástupců NGP. Nejenom, že Vodafone natáčel bez povolení v jejích prostorách, ale jako proprietu pro posměch navíc využil v té době vystavené dílo výtvarnic Barbory Fastrové a Johany Pošové v dost nelichotivém světle. Hádáte správně, umělkyně neměly o spotu nejmenší tušení. Vyjádření Vodafone jsem zatím nezaregistrovala, dost by mě ale zajímalo.

Rekordní Mária Bartuszová
Jméno Márii Bartuszové je intenzivně skloňováno posledních několik měsíců, kdy se tato československá umělkyně stala hvězdou samostatné výstavy v Tate Modern. Od té doby budilo její dílo pozornost tu na benátském bienále, tu v pražském Rudolfinu. Byla jen otázka času, kdy se tento vzlet projeví i na trhu. Rekord na poslední aukci Galerie Kodl nemohl nikoho překvapit. Subtilní nástěnný objekt začínal na téměř symbolické vyvolávací ceně 650 tisíc korun, ze které se vyšvihnul na 4,92 milionu korun včetně provize aukční síně. Dosavadní rekord držela od března aukční síň Adolf Loos Apartment and Gallery s částkou 1,63 milionu korun.

Fra Angelico v aukci 
Středověkých děl se nezachovalo mnoho a ty, o kterých víme, jsou obvykle ve sbírkách galerií a muzeí umění. Když se proto nějaké významné středověké dílo objeví v aukci, upne se na něj pozornost. Právě to je případ desky s ukřižovaným Kristem, jejíž autorství bylo teprve nedávno přiřčeno raně renesančnímu italskému malíři Fra Angelicovi. Cenový odhad odborníci Christie’s stanovili na 4 až 6 milionů liber. Není divu, jedná se o skutečný unikát, od počátku tisíciletí je to teprve třetí Fra Angelico, který se dostal na aukční trh.

Unconductive trash v Brně
Na závěr přidávám tento týden pozvánku na dvě výstavy. V brněnské Fait Gallery byla nedávno zahájena výstava Largely Observed uměleckého dua unconductive trash, pod kterým vystupují Michal Pěchouček a Rudi Koval. Představují tu sérii tematizující společnou práci dvou umělců, ale i velkou skupinu děl oživující zapomenuté příběhy minulého století, které s minimalismem sobě vlastním přenášejí do současnosti. Za mě to jsou nejsilnější práce, které společně autoři dosud vytvořili, a rozhodně stojí za vidění a za zamyšlení. 

Současné umění na zámku Bechyně
Druhá pozvánka směřuje do jihočeského zámku Bechyně, kde pod kurátorskou taktovkou Lucie Drdové vznikla výstava Jiřího Kovandy a matadora bulharské umělecké scény Nedka Solakova, kteří si do svých instalací vzájemně intervenují. Zároveň se obnovil sochařský park v zámecké zahradě. Tu nově zdobí díla nejen dvou zmíněných pánů, ale i Chen Zhen, Matěje Franka, Zhanny Kadyrovy, Krištofa Kintery, Ornaghi & Prestinari, Terezy Štětinové a Any Marie Tavares.
Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art

Předcházející článek

Nová expozice v Národní galerii a nová galerie v Trutnově

Následující článek

Rekordní Vermeer a pokračování kauzy Vodafone