Toyen za 35 milionů a vliv pádu kryptoburzy na trh s uměním

Podzimní aukční sezóna je v plném proudu a co by to bylo za sezónu bez Toyen! Ta, kterou tentokrát nabízela aukční síň European Arts, se nakonec vydražila za 35 milionů korun. V Hongkongu se naopak z prodeje stáhla kostra T-rexe s přezdívkou „Shen“, protože se ukázalo, že jí ze značné části tvoří repliky jiného tyranosaura. Z kategorie „krimi“ tentokrát přináším zprávy o francouzských galeristech odsouzených za prodeje kradených Picassů a podíváme se i na budoucnost NFT optikou nedávného krachu kryptoměnové burzy FTX.

Toyen za 35 milionů
Aukční sezóna je v plném proudu a český trh má za sebou jednu ze zásadních podzimních dražeb. Aukční síň European Arts minulý víkend vydražila 22 milionových položek, mezi kterými vyčnívala především malba Toyen s poetickým názvem Skryt v jejích odrazech z roku 1956. Mimochodem, název i datace jsou novinka – byly upraveny během putovní retrospektivy české malířky v rámci její pařížské výstavy. Na pražské aukci se dílo nakonec po 6 minutách přihazování prodalo za 35 milionů korun včetně aukční přirážky a stalo se tak jejím sedmým nejdražším dílem na českých aukcích.

Christie’s stáhlo z prodeje T-rexe
S dinosaury se na trhu roztrhl pytel, po rekordním T-rexovi „Stanovi“, který se předloni vydražil za 31,8 milionu dolarů, a kostře Camptosaura, která se objevila na letošním veletrhu Frieze, se k další aukci schylovalo v hongkongské pobočce Christie’s. Kostru T-rexe přezdívaného „Shen“ měla aukční síň nabízet s odhadní cenou mezi 15 a 20 miliony dolarů. Ukázalo se ale, že značnou část kostry tvoří repliky odlité z kostí právě zmíněného Stana. Aukční síň Christie’s proto tyranosaura z prodeje stáhla.

Francouzští galeristé míří do vězení
Anne a Herbert Pfefferovi, majitelé pařížské galerie Belle et Belle, byli odsouzeni k až dvouletému trestu odnětí svobody, pokutě 400 000 eur a pětiletému zákazu činnosti po tom, co nakupovali a prodávali kradená díla Pabla Picassa. Postupem let se mělo jednat až o 553 kreseb a tisků v celkové hodnotě 13 milionů eur. Ty ukradl dcerám Pabla Picassa jejich údržbář Frédéric „Freddy“ Munchenbach, který je mezi lety 2006 a 2008 postupně nenápadně vynosil z jejich domů, ke kterým měl klíče.

Pád FTX a jeho dopad na NFT
O pádu kryptoměnové burzy FTX jste zřejmě už slyšeli, tomuto tématu se ostatně v médiích dalo jen těžko vyhnout. A tázavé pohledy se od té doby upírají mimo jiné i směrem ke „kryptoumění“ a specificky k uměleckým dílům v podobě NFT, o jejichž rekordních cenách jsme v posledních měsících slýchali se železnou pravidelností. Sarah Conley Odenkirk teď pro ARTnews sepsala rozsáhlou odpověď na otázku: končí i NFT? Pro ty z vás, kteří nemáte dost času na četbu, mám i stručnou odpověď: nekončí.

Fenomén předprodejů na uměleckých veletrzích
Moje poslední zpráva není tak úplně novinka, a už vůbec ne novinka z posledního týdne. Ti z vás, kteří se zajímáte o globální trh se současným uměním, by ale mohl zaujmout text o tichém fenoménu na světových veletrzích umění: o předprodejích. Díky nim se nezřídka stává, že přímo na veletrhu už na vás jakožto kupce jednoduše nezbude, navzdory tomu, že se probojujete na takzvané „preview“. Motivaci galeristů s jistotou prodat nabízená díla lze nicméně snadno pochopit. Účast na veletrzích je neuvěřitelně drahá a málokdo si tak troufne riskovat, že si díla poveze zase domů.
Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art

Předcházející článek

Banksyho ukrajinská gymnastka a Drakův umělecký lunapark

Následující článek

Týden v umění: rekordní bienále a magentový rok 2023