Jiří Příhoda v Rudolfinu a závan umění v prázdném československém pavilonu

Benátské bienále je v plném proudu a během uplynulých dní přibylo pár novinek: oficiálně byla udělena ocenění Zlatých lvů a do československého pavilonu se alespoň symbolicky a na chvilku vrátilo umění, byť ne zásluhou našich národních galerií. V Praze jsme mezitím v Galerii Rudolfinum zahájili monumentální výstavu Jiřího Příhody, jejímž je J&T Banka partnerem. A kdesi ve virtuálním světě se ukradla NFT v hodnotě 3 milionů dolarů.

Jiří Příhoda v Galerii Rudolfinum
Minulý týden se prostory Galerie Rudolfina obrátily naruby. Byla totiž zahájena výstava Jiřího Příhody s názvem VOID, která zaplnila historické sály Rudolfina monumentálními uměleckými díly. Příhoda k výstavním prostorám přistoupil jako ke kulisám a prakticky v nich vystavěl zcela novou architekturu. Návštěvníci se tak mohou projít korábem a zamotat se ve sloupovém labyrintu jeho podpalubí, vystoupat po osmimetrové věži a zblízka si prohlédnout strop Rudolfina nebo se zahloubat do hlubin pod vodní hladinou. J&T Banka je partnerem výstavy, na výstavu vás ale zvu především proto, že je skvělá. Jsem přesvědčena, že je to jedna z těch událostí, které si budete pamatovat celý život.

Bienále udělilo Zlaté lvy
Benátské bienále uděluje každoročně ocenění známé jako Zlatí lvi, které letos získaly dvě umělkyně: Simone Leighová a Sonia Boyceová. Simone Leighová získala lva za svoji pětimetrovou sochu Brick House znázorňující monumentální bustu afroamerické dívky a v Benátkách ji nemůžete minout – je umístěna hned u vstupu do hlavní výstavy The Milk of Dreams v prostorách Arsenale. Sonia Boyceová byla oceněna za svou instalaci v britském pavilonu zaměřenou také na ženy černé pleti, v tomto případě na ty, které významně přispěly k rozvoji britské hudební scény, a přesto zůstaly mainstreamem nedoceněny. Zlaté lvy za celoživotní dílo pak získaly Cecilia Vicuña z Chile a německá umělkyně Katharina Fritschová, takzvaný Stříbrný lev udělovaný slibným mladým umělcům byl předán libanonskému umělci Alimu Cherrimu.

Československý pavilon ožil
Fakt, že československý pavilon i na letošním benátském bienále zeje prázdnotou, kritizuje v podstatě celá umělecká obec. Lhostejné to nebylo ani umělci Vojtěchu Fröhlichovi, který se rozhodl náš pavilon během zahajovacích dnů bienále oživit sérií performancí, kterou příznačně nazval Pauza. Na projektu Fröhlich spolupracoval s kurátorem Martinem Mazancem, který dodává, že Pauza má být mimo jiné i impulzem k diskuzi „o vztahu česko-slovenské scény k té mezinárodní a roli obou států a jejich institucí, které přehlídku přesunuly do roviny zapomínání“.

UNESCO se v Rusku nejspíš setkávat nebude
45. mezinárodní setkání výboru UNESCO, které se mělo konat v červnu v ruské Kazani, bylo odloženo. K přehodnocení setkání vyzývala řada představitelů UNESCO už dlouho, a to především proto, že hostitelská země setkání nyní aktivně ničí nebo již zničila celou řadu památek a míst, která jsou právě pod ochranou UNESCO, případně na kandidátských seznamech. Představitelé nicméně navrhovali přesunutí setkání do jiné země, kterému nebylo vyhověno. Kdy a kde se teď výbor setká, není jasné. Práce má přitom před sebou dost.

Krádež NFT za 3 miliony dolarů
NFT už pěkných pár měsíců plní média, tentokrát to ale pro fanoušky tohoto kryptoumění nejsou dobré zprávy. Minulý týden hackeři napadli instagramový účet společnosti Bored Ape Yacht Club, která stojí za produkcí zřejmě nejslavnějších NFT s opičími postavičkami. Skrze účet hackeři rozeslali phishingový odkaz majitelům NFT a podařilo se jim tam získat několik desítek NFT z jejich ethereových peněženek. Celkovou hodnotu kradených děl odhaduje Bored Ape Yacht Club na 3 miliony dolarů, a jedná se tak o dosud nejrozsáhlejší krádež tohoto druhu.
Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art

Předcházející článek

Benátské bienále bez československého pavilonu, ale s českou účastí

Následující článek

Naše paní Meda a třešnička na dortu v podobě Marilyn