Klouzající Sýkora a vyphotoshopovaný lup

V Lounech se bude znovu opravovat teprve tři roky stará rekonstrukce dlažby Zdeňka Sýkory, v Londýně zrušila Saatchi Gallery výstavu současného ukrajinského umění a v San Franciscu se zřejmě objevily kradené kambodžské sochy, přestože se to Architectural Digest snažil ve photoshopu zamaskovat. Co dalšího by vám z uměleckého světa nemělo tento týden uniknout?

Rekonstrukce Sýkorovy dlažby v Lounech
Pouhé tři roky vydržela před Vrchlického divadlem v Lounech nově vytvořená dlažba podle díla Zdeňka Sýkory. Dílo sestávalo, jak je pro Sýkorovu tvorbu typické, z černých a bílých dílů. Krátce po dokončení se ovšem ukázalo, že bílé části po dešti kloužou, a tak dostaly nový nátěr. Ten se ale posléze začal loupat. Spolek Sýkora 2020 proto nyní inicioval opravu celé malby. Tak snad se v Lounech brzy budou moct zase bezpečně projít po jedné z nejzajímavějších realizací v českém veřejném prostoru.

Saatchi Gallery ruší výstavu ukrajinského umění
Londýnská Saatchi Gallery zrušila plánovanou výstavu současného ukrajinského umění. Galerie tak reagovala na kritiku, že za výstavou stojí ruský finančník a sběratel Igor Tsukanov s ruským galeristou Maratem Guelmanem. Saatchi Gallery se hájí, že neměla být organizátorem výstavy a že cílem bylo poskytnout prostor ke zvýšení povědomí o ukrajinských umělcích a pomocí charitativní aukce získat finance na pomoc Ukrajině. Záměr je to jistě záslužný, těžko se dá ale věřit tomu, že by galerie nevěděla, komu prostor pronajímá.

Arch Digest vyphotoshopoval kradené sochy
Magazín Architectural Digest čelí skandálu po tom, co zveřejnil článek z návštěvy honosného sídla Sloan Lindemann Barnett a jejího manžela. Z fotografií totiž vyphotoshopoval vzácné starověké artefakty, které byly podle všeho ukradeny, a na fotkách po nich zbyly jen podezřele prázdné podstavce. Na stránkách architekta Barnettových ale na podstavcích stojí khmérské sochy, které byly podle kambodžské vlády ze země před lety ukradeny. Mezi nimi by dokonce měla být socha bojovníka Dhrishtadyumna, která je tak kulturně významná, že kambodžská národní galerie vystavuje na její počest jen prázdný podstavec.

NFT Franka Stelly
Po delší době, během které se s průměrnými NFT, především ve světovém umění, roztrhl pytel, se objevil jeden zajímavější kousek. Na svědomí ho má Frank Stella, legenda minimalistického umění. Ve svých 86 letech vytvořil sérii NFT představujících geometrické objekty. Vlastníci těchto NFT získají navíc jednu zásadní výhodu: instrukce pro 3D tisk svého objektu. Je fascinující, jak někteří umělci dokážou i přes svůj požehnaný věk držet krok s nejnovějším vývojem umění. Franka Stellu navíc motivuje jeho letitá snaha o zajištění podílů z dalších prodejů uměleckých děl svým autorům. Jak sám říká, „it will be wonderful if technology can give us what the government never would.“

J&T Banka Art Report: Kde Češi nakupují umění?
Protože dosud v českém prostředí existovala data výhradně z aukčního trhu, neměli jsme jasnou (a daty podloženou) představu o tom, kde vlastně Češi umění nakupují. Díky J&T Banka Art Reportu se teď poměrně překvapivě ukázalo, že nejčastější metodou jsou online aukce. Možnost dražit přes internet zažila pochopitelný boom v pandemických letech, kdy lockdowny uzavřely i sálové aukce. Zatímco do té doby s onlinem koketovala jen jedna větší česká aukční síň, dnes se jedná o zcela běžnou součást aukcí na stejné úrovni jako třeba již dříve rozšířené dražení po telefonu. Sběratelé si na pohodlné klikání zřejmě zvykli, využívá ho 62 procent z nich. Následují nákupy přímo od umělců (50 % sběratelů) a od galeristů (43 % sběratelů). Odpovídá to oblíbenosti současného umění, které u nás jinde v podstatě neseženete.
Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art

Předcházející článek

Ambiciózní rekonstrukce zahrad Boboli a zabavený Picasso

Následující článek

Tak tohle bude mimořádná aukce